Mutiara Jiwa

Tuesday, May 5, 2009

Memori Semusim Lalu...

Untukmu Teman

Di sini kita pernah bertemu
Mencari warna seindah pelangi
Ketika kau menghulurkan tanganmu
Membawaku ke daerah yang baru

Kini dengarkanlah
Dendangan lagu tanda ikatanku
Kepadamu teman
Agar ikatan ukhuwah kan
Bersimpul padu

Kenangan bersamamu
Takkan ku lupa
Walau badai datang melanda
Walau bercerai jasad dan nyawa

Mengapa kita ditemukan
Dan akhirnya kita dipisahkan
Munkinkah menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan berikan daku kekuatan

Mungkinkah kita terlupa
Tuhan ada janjinya
Bertemu berpisah kita
Ada rahmat dan kasihnya
Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaran
Pergilah derita hadirlah cahaya

Salamwrt. bila dengar sahaja lagu nih..aku rindukan sahabat2 ku..malangnya sukarnya utk bertemu kembali..yelah masing2 seperti ku juga..sudah berkeluarga dan tinggal bertaburan di seluruh ceruk Malaysia nih....yg belum berkeluarga pun..ramai juga..tp kebanyakannya sudah menjadi pendidik...dan pegawai2...ada juga yg jadi profesional housewife huhu..andai mampu ku buat gathering mengumpulkan sekelian sahabat2 ku..sudah ku khabarkan ke seluruh alam..

Tambah2 aku ingatkan mereka masa minggu lepas, semasa Seminar Pengurusan Laktasi..seperti biasa rehat untuk lunch dan solat..aku jarang sgt nk kuar lunch klu sensorg nih...then..ku amik keputusan menunggu azan zohor di surau Pusat Rawatan Harian ACC HTAA ku lihat majoriti pelajar2 Medic UIA sedang berehat2 di surau tersebut..ada yg berbaring..ada yg berborak [situasi nih biasa di mana2 surau transit yg aku penah masuk] eh zohor masuk dah nih...kataku dlm ati...utk confirmation..ku ringankan mulut bertanya pada salah seorang pelajar yg duk tersenyum bersimpuh sopan kt tepi ku...maklum ler..aku bukannye yg selalu solat diawal waktu sejak ku bekerja nih..dulu zaman belajar..mmg ler ku jaga solat awal waktu..ku akui..teruknyer aku sejak2 meninggalkan alam pengajian..[tolong ler insaf yer wahai diri]...balik semula pada citer tadi..aku terus berdiri..angkat takbir..qiam..tetiba..ada yg menepuk bahu..mahu berimamkan ku..tergamam!!!...dah lama aku tak alami situasi begini...aku dah lali bersolat seorang diri sejak meninggalkan pengajian 4 thn lalu...klu di rumah mestila dgn Mr. Hubby..di opis..nk solat ngan saper..dah aku jer satu2nyer bunga dlm taman..takkan nk berimamkan suami2 dan pakwe org kot...tak seswaii!!!..heheh..

dulu...setiap kali solat...mmg kami berjemaah..masa kt KIPSAS..[zaman aku..masjid yg besar tepi jalan tuh lum siap lagik] lepas lunch..dengar jer azan kt surau KIPSAS...para muslimahnye berbondong2 ke surau blok di tingkat 2 blok masing2...tiada peraturan mewajibkan solat berjemaah..tiada juga jadual menentukan imam bagi setiap waktu..semua di lakukan dengan sukarela...siapa yg terawal..biasanya dialah yg menjadi imamah...sedar2 siap solat dah berderet makmum di belakang...aku kadang2 nakal juga..tunggu org lain datang dulu..baru aku pegi..kadang2 solat juga di bilik klu surau dah penuh...hehe..

melanjutkan pengajian peringkat degree pula memberi satu fenomena baru dalam hidupku..belajar dalam serba kekurangan..dengan keadaan kami yg menumpang bangunan MPAJ..bak kate sahabat2ku..kita ni benar2 di PUSAT PENGAJIAN TINGGI..yelah belajar ditingkat 8 & 9 bangunan MPAJ Ampang...terperangkap dlm lift tuh perkara biasa..IPT yg ku maksudkan ialah KUIM sebelum ia dikenali dgn nama USIM..kt sini..solat berjemaah pun jadi perkara biasa baik di kampus kuliah mahupun di apartment asrama kami...rindu ku pada riuh gurau senda sahabat sewaktu kita berstudy group...rindu pada kelam kabut menyiapkan tutorial question sebelum di panggil utk present...rindu masa kita bertegang lidah mempertahankan anak guam yg tak pernah wujud dalam mahkamah olok2 [MOOT COURT]...pernah kita bertengkar mempertahankan pendapat..biarpun hanya bersandar teori dan hukum duniawi yg demokrasinya hanya pada buku..tapi tulah corak2 pelangi yg mewarnai hidup selepas kita meninggalkan bangku pengajian..

belek2 gambar...aku senyum sendirian..seribu satu cerita bersama mu sahabat,,,sampai sekarang selesai solat..ku tadah tangan berdoa lazim di tambah doa supaya ku dapat bertemu sahabat2 ku...sungguh ku rindu pada korang semua..

Buat sahabat,
andai ada yg terbaca..hubungilah daku..email me ya.. aliftayaha_1881@yahoo.com

Untuk yang tersayang, fahamilah kerinduanku pada sahabat2ku...bertemu mereka bukan bermakna aku melupakanmu..kehadiranmu adalah pelengkap kehidupanku..[so tlg ler izinkan aku bertemu sahabatku faizahnor nun di Sik Kedah..hehe]

.......................................................................................................................................
banyak lak masa aku bermonolog mlm nih..maklum ler esok hari cuti..wah seronoknya bercuti dengan si comelku hadi..kepada yg berada dan bermastautin di bumi Pahang buat masa ini...Selamat Bercuti Hari Hol Pahang yer...adapun warga Pahaang yang berada selain di sini..koi tokleh nok nolong owk weh...[apsal tetiba slang Temerloh lak yer...layan jerla]

2 comments:

Unknown said...

salam ummiAbqari,

amboi panjang nyer luahan rasa...

selamat hari IBu,
jemput ke blog, ambil hadiah hari Ibu
http://kakyong72.blogspot.com/2009/05/makbonda-ku.html

AbQar|'s said...

ok2...tq kak yong