Mutiara Jiwa

Monday, September 7, 2009

Segalanya...Tinggal Kenangan...

Salamwrt.

En3 penuh emosi ini khusus untuk tatapan anak-anak ummi di kemudian hari. Waktu ummi menulis, anak-anak ummi masih belum mengerti apa2. Abg Hadi baru berusia 1tahun 6 bulan...masih galak bermain dan meneroka...baru pandai menyebut beberapa patah perkataan dengan nada yg pelat dan lucu...si adik pulak usianya baru 5 bulan setengah dalam perut ummi nih..si comel ummi ni dah pandai menendang2 manja...walaupun sedikit sakit..ummi redha sayang...semoga pengorbanan ummi di hargai kalian kelak...cukup lah sekadar doa dari anak2 ummi yang soleh
Untuk pengetahuan anak-anak ummi, sekadar coretan kenangan ummi bersama ayahchik kalian....

Ayah chik adalah pak sedara kalian, abg kepada ummi, anak ketiga tok yang masih hidup (tak termasuk 2 pak sedara kalian yang meninggal semasa bayi..)

Zaman kami kecik2, ayah chik lah abg yang paling rapat dengan ummi..dia la yang mengajar ummi mengenal nasyid2 nadamurni ketika itu sungguh famous...ummi ingat lagi time cuti sekolah biasanya time musim banjir @ tengkujuh, ayahchik, ummi dan moksu berkumpul depan radio n melayan nasyid2 yang berkumandang...kadang2 nyanyi sama2 pastu 'record' suara sendiri...pastu dengar balik..pastu kutuk mengutuk pastu gelak ramai2..

Biasanya time tok dan tokki gi ke sawah...ibu eda,abah pie,ayahchik, ummi dan moksu akan ikut sekali naik 'trelar' kayu yang arwah tokki buat...biasanya tok akan siapkan pulut dgn ikan masin atau nasi lemak...biasanya kami lah yang menghabiskan bekalan tu setelah penat menjerat burung tempua (tapi tak pernah dapat pun)..takpun tangkap ikan sekilau buat modal 'berlaga' dengan teman sepermainan lain...

Mungkinkah kehijauan ini bakal di nikmati oleh anak-anak ummi?
[ni gambar sawah kt Kg. Sepat gak..tapi bukan tanah sawah tok]


Waktu cuti sekolah adalah waktu yang kami tunggu2...nak2 lagi klu masa tu tok dan tokki takde kt rumah...mula lah kami merewang ke pantai..kutip 'tupperware' hanyut..tin kosong dan klu ada rezeki..mungkin jumpa mainan2 terbuang yang boleh di gunakan..jimat duit..yerlah masa tu tok dan tokki bukan org senang...

Gambar Pantai Sepat ni bukan dari koleksi ummi, juga bakal menjadi sebahagian kenangan yang ummi akan ceritakan pada kalian kelak

sayangnya kenangan itu berlalu seusai usia kami meningkat remaja...masing2 punya cerita di awal remaja, ada jiwa yang memberontak...ada insan yang masih mencari-cari identiti diri...sama seperti remaja2 lain seusia...semua itu mencorakkan kehidupan kami sekarang...ada yang menceriakan..ada juga yang mengundang pening dan sakit hati tok dan arwah tokki..

namun fitrahnya ibu bapa dan anak...seburuk mana anak2 mereka, walaupupun ada mata mereka2 yang memandang antara kami ini penuh benci...pada tok dan tokki harapan pada anak tetap ada...di doakan anak yang baik2...di asuh di didik juga di manja...di berikan segala2nya yang terbaik...demi untuk kebaikan si anak dunia dan akhirat...itulah juga bakal ummi dan baba laksanakan buat anak-anak ummi nanti...

[ummi tak berupaya lagi meneruskan kata...sebak nih]

sambung lagi...
Masa abg Hadi lahir, ayah chik turut excited dengan anak sedara sulongnya...bukan sekali dua abg Hadi di kelek di lambung penuh sayang...hingga hampir akhir usianya..waktu dia dah tak terdaya nk berbuat begitu...masih punya hati ingin bermain dengan abg Hadi yg teramat lasak...bimbang menyakitkan dia...memang ummi ada melarang abg Hadi melompat2 dan bermain dekat dengan dia..kesian dia...hanya mampu memerhati dari jauh..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
5 September 2009 bersamaan 16 Ramadhan 1430H ~
Kembalinya salah seorang ahli keluarga kita ke Hadrat Allah SWT...
Mana mungkin dia hadir lagi kedunia...
perginya dalam dakapan bonda tercinta...
perginya sempat menabur jasa...
biarpun sedikit..namun tetap ada...
perginya...Allah jua yang mengetahui hikmahnya...
Dan kami meredhainya...
Semoga Abg Chik damai di sana..
Kami jua bakal menyusul tiba...
Ajal kami belum tahu lagi bila & bagaimana...
Semoga doa kami mampu mendamaikan persinggahanmu di barzakh sana...

"al- Fatihah"

Mohd Khairi bin Mohamed Tahir
1977 - 2009



5 comments:

Nadiah Sidek said...

inna lillah wa inna ilayhi rajiun. smg roh arwah dicucuri rahmat & ditempatkn bersama insan2 yg beriman..

AbQar|'s said...

mudah2 an...aminn...mood kami sekeluarga pun tgh down lg..arwah pergi mengejut...bukan tidak redha...tp tak sangka dia pergi seawal tu

Ina Hashim said...

al fatihah..moga roh arwah ditempatkan bersama golongan yg beriman

btw, hadi nk dapat adik ye???congrats!!!

kakchik said...

Takziah ummi abqari. Kakchik doakan ruh arwah ditempatkan Allah bersama ruh orang-orang beriman yang lain.

Minta maaf kakchik baru singgah membaca berita ini. Semoga ummi sekeluarga meneruskan hidup dengan penuh ketenangan.

AbQar|'s said...

to kak ina hashim~
aminn..a'ah akak..alhamdulillah dah nk masuk 6 bln..3 months to go


to kakchik~
it's ok...amin amin amin ya rabb