Mutiara Jiwa

Saturday, April 25, 2009

2nd Tag: Hobby...layan tag from kakyong

salamwrt. 1st of all nk mintak maap dulu kt kakyong sbb memeram tag ini... hmm..interested nk menjawab tag tajuk hobby nih sbbkan sejak dua tiga tahun nih..hobby sendiri ku dah bertukar kepada hobiku dgn babyku hadi abqari..hmm..layan ajer la yek!

Rule dia :

1) A title of your hobby.

Readin's, Writin's, Chattin's, Cookin's, Playin' s with my lil' Abqari, Editin's Photo n the newest...blogginzz...:))

2) A brief details story

Readings; masa zaman dulu anak dara..suka no ku layan novel...zaman sekolah aku tak penah beli novel..pinjam dgb kawan2 sebilik masa kat asrama..kadang2 sampai tak tido aku baca satu2 novel...tp aku pastikan nih selepas exam..sbb dah namanya sekolah agama...subjek2 dia banyak jenis menghafal laa...tambah lagi klu simpan novel2 cintan nih ia menjad satu kesalahan berat..so novel2 tuh ku KIV dulu..or booking dulu ngan kakak2..novel zaman ku sekolah dulu..byk yg berkait dgn remaja2 la..zaman aku tuh tgh top novelist ahadiat akashah..
sekarang nih layan jugakla novel....tapi tak pernah sempat..lebih byk baca buku2 motivasi kekeluargaan jer

Writings; tingat lagi masa zaman2 sekolah ku di SK Kempadang, Kuantan..dajah enam..aku dan beberapa org kawan (Hazura, Noraini, lagi..errr..er....aku luper lagi dua org) suka mengarang CERPEN...masa zaman2 sek ren kan kiter banyak influence dgn citer2 khayalan kan...citer mitos..lagenda..kami buat satu buku...seorang kena pikir satu tajuk...pastu di beri masa dalam 1minggu utk reka satu citer tu...syarat dia..citer mesti tidak di copy dari mana2 buku...masa tu kira pro la bab tulih2 citer ngarut pasal pari2 la..mcm2 ler lagi..yerla masa tuh mana jumpa pc nih..lg satu...citer2 kami tuh takde edit2...haih teringat plak kt sahabat2 ku...

masa zaman belajar kt IPT byk ada jugak aku tulis makalah, hantar komen ke majalah2 IPT ku masa zaman tuh yang mana berkait dgn pengajian aku jerla...pastu saat menulis tesis..sangat2 aku suka w/pun tertekan dgn dateline n bahan2...dah siap tesis terselit perasaan bangga la jugak sbb tak sangka boleh buat satu buku...walopun pd pandangan lecturer aku..tak seberapa...yg penting aku dapat hasilnya..skrg nih..menulis di blog jerla gamaknya...

Chattings; walopun ade yg mengiktiraf aku sebagai seorg yg pendiam..tapi biler dah sembang..hah..tak hingatttt....aku nih bukan ler jenis yg suker bergosip...sbb kdg2 aku tak amik tau sangat pasal org..sampai ada yg panggil aku budak surau...tu pasal kdg2..klu aku mula citer ala2 mengumpat...kwn2 aku slalu ckp.."laa..ko baru tahu ker?" terus terselamat aku dari mengumpat org...sbb tak jadi nk citer...bimbang di katekan LAMPIK (lambat pikap)..istilah ni aku dapat masa aku diploma dlu.. chatting2 online lak aku blajo masa diploma..sesambil cari bahan esaimen..laju jer tangan menaip kt MIRC..keh keh keh..

zaman skrg aku chatting kt YM jer..sbb tak berapa berkenan dgn MIRC

Cookings; sejak arwah chek meninggal..aku mmg byk blajo masak dgn mak sbb mak dah tak byk masuk dapur..demi mencari rezeki untuk anak2 yg pada masa itu masih kecil dan bersekolah... maklumlah kami bukan keturunan kayer...yg hartanya melimpah ruah ke anak cucu..even arwah chek pun tak tinggal harta utk kami...katanya cukup dengan ilmu..dan sejak itu ia menjadi hobi...walopun aku penah memberi ayam makan kuih sagu...[mak aku panggil belonok]...yg tak menjadi masa aku darjah lima...tangan aku juga pernah menjadi mangsa di sebabkan kerajinan aku memasak time mak takdok..

sampai skrg aku mmg suka memasak...klu boleh pilih lipat kain ngan masak..mmg ku pilih memasak...lebih2 lagi klu Mr. hubby dengan ringan tulang tangan melipat 'kain-kainan' sambil dia tgk tv..aku juga dengan rela..malah sanggup perabih lebih masa utk masak2 siap dengan serving special pnyer..lagi suka aku klu tgk dia tambah nasik...haih..puas hati aku...

Playings With Abqari;
what is most and foremost yg aku buat bila aku duk umah...best mmg ler best main ngan dia..tapi sakit gak pinggang wey biler byk sgt dukung dia yg beratnya 10 ++kg..mmg ler dia dah pandai berjalan...tp permainan2 yg dia request...byk aku yg kna dukung..pandai lak tuh..klu aku tak dukung..menangis ler..merajuk la...siap guling2 [aku tak penah ajo nih] lg satu abqari suka sgt halau kambing baba atau abah [gelaran untuk ayahngah abqari]...yg nih of kos la aku kena pantau...buatnya dia kena segok [tanduk] dgn kambing2 tuh..aku jugak yg menangis...dia?..memang ler my super hero...kadang2 menangis tu sbb mintak perhatian..bukan sbb sakit sgt pun...

Editings Photo; nih klu time mood aku baik..aku akan buat baiikkkk punya..cam gambar nih

Sesaper yg teringin memperasankan wajah anaknye jadi cover magazine camnih bleh la menghubungi aku...

3) Photos to support

Dah aku sertakan di setiap elaboration aku ttg my hobby (yang belum tu akan di masukkan kemudian)

4) Tag others which you think might have an interesting hobby to share. Could be juz one person. Enuff.
Ok..tag kak ngah laa...klu tgh demam lagi...KIV di benarkan....

3 comments:

Unknown said...

amboi byk nyer hobi.. mana foto yg lain.. kerja rumah tak complete ni...!! ;)

AbQar|'s said...

halamak..ampun cikguu...nnt kita komplit kan yer cikgu...;)

ima shhs said...

ko tag aku lah pulok....