Mutiara Jiwa

Sunday, May 24, 2009

Aku...Sekolahku...Guruku



Salamwrt. aku tahu...aku dah lambat citer pasal cecikgu nih...Seminggu lepas mmg bebetul tgh mood HARI GURU..walopun hari Guru jatuh hari Sabtu 16 May 09..minggu berikutnyer..berderet2 sekolah wat sambutan Hari Guru...termasuklah SKSL yg dok ujung dunia Kuantan tuh..wohhh..masa nilah cecikgu semer kayer hadiah..bebudak sekolah plak sibuk merepek2 dekat mak bapak memasing nk belikan hadiah utk cecikgu diorg tercinter..termasuklah adik sepupu aku...walopun mak sendiri tuh Guru jugak..tak plak di beri hadiah pd mamanyer...hadoi la budak..budak..
yg kelakonyer..beberapa tahun kebelakangan ini..termasuk ler tahun nih aku juga terima SMS "Selamat Hari Guru" dari kekawan...kekadang naik nombor jer..tadak namer..aku passing jerla kt Mr. Hubby..sebab dia cekgu berdaftar..aku nih...tak penah lak daftar ngan Kementerian nk jadik cekgu berdaftar cam diyer.pelik!!! biler la aku tersenarai dlm list cecikgu j-QAF neh?...mungkin sebab ramai kawan2 seangkatanku yg tak berjaya menjadi Lawyer..pakat sign borang jadi ustaz ustazah j-QAF..tu yg diorg kira tangkap muat jerk...asal tak jadi Loyar..mesti jadi cekgu...aku balas la.."Aku bukan cikgu laa"...kawan aku bls balik..."Ko kan cikgu Pencen"....kekekekek..hoho..luper plak aku..dolu2 penah jadi ustazah solehah/mukminah/mithaliah di Taska [aku luper dah nama] dan Ustazah KAFA kt Surau Inderapura [Sekarang dah jadi masjid rasanya]..wahh..masa tuh..'tudun' pun labuhh jer..tadak selempang2 nih..kih kih kih..

Dan dalam tgh mood2 sekolah tuh..baru2 nih aku gi ke SMAI tercinta..lain beno bezanya 10 tahun lepas dgn zaman sekarang...yg dulu takde..sekarang dah ada...ada jugak yg dulu ada..sekarang dah takde...yg kategori yg kedua tuh aku sedihhh sgt..sbb byk tempat2 kenangan aku sebagai warga aspuri IHSAN telah di ranapkan...walau ramai yg kate duk asrama nih tak beh langsung..makan tak beh...kadang2 jumpa lalat..jumpa rambut..terlebih masin..terlalu tawo hebey pun ada gop!!..tido ikut peraturan...tokleh tgk tv....idup penuh dengan disiplin [walopun hakikatnyer tok ler straight sgt] tp tu bukan standard beh bagi aku...tu semer perkara biasa...yg paling beh..di aspuri lah aku belajo bersosial..tau nk hormat akak2...ramai kawan..bleh stadi ramai2..berebut sekuk pat segi patah 2 cicah kopi-o...aku belajo semayang jemaah...nk masbuk solat guaner..qiamullail guaner..semayang sunat itu ini..mcm2 aku blajo kt ctu..dan satu yg aku rasa amat berharga...sbb kitorg wajib baca berjemaah setiap mlm jumaat...aku hafal surah yasin sampai abih...tuler hikmahnyer..yg aku rasa klu aku dok umah..tak dok asrama...pencapaian aku mungkin blm sampai tahap tu...

Ni ler ruper asrama ku...tp ni gambar aspura...pattern dia sama...sbb tu aku amik gamba ni jer..aspura nih skrg dah takde penghuni...warga aspura skrg nih dah pindah ke satu bangunan pejabat yg tlh di upgrade [10 thn dulu tu bangunan pejabat..skrg dah upgrade jadi 4 tingkat]


Ni plak gate utama ke kawasan sekolah skrg ni...pokok2 tu pun dah beso..tp aku tetap admire gate yg lama..yg ada pintu gerbang yg tulih khat beso2 tuh..tak tau ler naper..aku suker...!!!



hah yg ni plak..yg membuatkan hati aku meruntun sedih...sbb tempat aku lepak kt 'chair rock' sambil mkn2 eskrim ust majid depan umah warden (ust majid..pastu ust makhtar) dah takde...umah ust dah takde..umah arwah ustazah azizan pun dah takde...bengkel KH pun dah takde..tak tau ler pindah maner...yg ada tuh laa..bangunan dewan orang ramai kot...pattern tu gitu...

yang sebenarnyer aku nk amik gambar ngan cecikgu aku...tp sbb aku datang ptg..dorg semer dah balik umah...dari citer adik ipar ku..cikgu2 ku yg masih ada:
Ustazah Wan Saadah
Cikgu Nurul Ashikin
Cikgu Azian
Ustazah Wan Rafiqah
Ustazah Salmah
Ustaz Makhtar
Ustaz Majid
Ustaz Fathi
Cikgu Zaimah
[rasanya tuh jer yg masih di situ]...

Yg dah pencen yg aku penah jumpa:
Ustazah Siti Hawa (Ngajo QAWAID/Nahu Saraf)
Cikgu Zawiyah (Ngajo BM)
Ustazah Robiah (mak kak tonah)
saper lagi ekk?

Tak luper juga buat yang telah pergi yang aku dapat tahu:
Ustaz Ahmad Nihat (Ngajo Feqah) (Sakit leukimia)
Ust Abu Seman (Ngajo MANTIQ) (tak pasti..sakit tua rasanya)
Ustazah Azizan (Ngajo Tauhid) (kanser pangkal rahim)
Cikgu Abd Razak (Ngajo BM/Geografi) (Kegagalan fungsi buah pinggang)

"SALAM KASIH SAYANG BUAT MU WAHAI CIKGU...."

<<<<<<<<<<.....................................................................................................................>>>>>>>>>>>
ops luper..sorang lagi cikgu aku yg banyak aku blajo mcm2 sejak aku kawin nih... skodeng skik cikgu nih wat mende.....nih gambo skodeng so quality dia kurengg ler skit...

Cakkkk!!! Masak mende tuh ?



Wohh....sedapnyer...walopun 'sememeh' sekali kt tepi pinggan tuh...yg penting isinyer....ye dok? Best ler klu tiap2 ari cikgu nih masak kt aku...[keh keh keh...senang!!!]

5 comments:

ima shhs said...

Hek eleh... patut rr eksyen ngan aku td...huh..!! :P

Unknown said...

salam
cikgu yang tengah masak tu saper? en hubby ker...?! ;)

AbQar|'s said...

~to ima shhs~
eksen ler sekali skala...sbb ku berjaya hapdet dulu...keh keh keh

AbQar|'s said...

~to kak yong~
a'ah ler kak yong...angin dia rajin lak main masak2 skrg nih...mmg ler sy pegnen..tp takde la alahan teruk sgt..masih bleh masak lg..dah dia rajin..bio kan jerla...hehe

honey744 said...

Salam 'alaik...

syidah, tiba2 jadi rindu sangat kat Ihsan. huhuhu... (nangis dalam hati)

menjelajah blog syidah ni nak mencari gerangan ummi abqari. dan dah jumpa dengan syidah yg dulu kecil molek. (sekarang pun sama kot) paling ingat sekali, mata syidah yang merah dan selalu berair. waa... rindunya kat syidah.